ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Проблема охорони природи стала
однією з найважливіших природничо наукових проблем сучасності, від ефективного
розв’язання якої значною мірою залежить саме існування людства. Людський вплив
на природне середовище з кожним роком стає все більш відчутним і в багатьох
випадках його дія перевищує значення природних змін.
Раціональне використання
природних ресурсів, доцільне з екологічної точки зору господарювання, вимагає
конкретних знань. Без докорінного підвищення екологічної культури, насамперед
молоді шкільного віку, неможливо сподіватися на позитивні зміни в навколишньому
природному середовищі навіть при вкладанні значних матеріальних ресурсів. Саме
тому особливої уваги у вирішенні проблем позашкільної освіти набувають питання
екологічної освіти учнів.
Створення цієї навчальної
програми обумовлено необхідністю формування в учнів цілісної картини світу,
уявлення про самоорганізацію та саморозвиток природи, пояснення нерозривної
взаємодії тваринного, рослинного світів і соціального середовища. Навчальна
програма орієнтована на формування екологічної компетентності учнівської
молоді, готовності до раціональної діяльності в природі, збереження існуючої
природної рівноваги. Особливий акцент у змісті програми наголошено на оволодінні
учнями навичок у практичній природоохоронній роботі.
Програма передбачає ознайомлення
вихованців з рослинним і тваринним світом, метеорологічними явищами. Це дає
змогу вихованцям орієнтуватися в природному середовищі, встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки та формувати екологічно доцільну поведінку в
природі.
Програма побудована на основі
загально дидактичних принципів(науковості, систематичності, доступності,
послідовності, зв’язку навчання з життям). У ній відображено і специфічні
принципи (краєзнавчий, сезонності,народознавчий).
Навчальна програма «Юні охоронці
природи» реалізується в гуртках еколого-натуралістичного напряму та розрахована
на дітей 6–8-х класів.
Програма складена з урахуванням
змісту освітніх галузей «Природознавство», «Математика», «Технології»,
«Здоров’я і фізична культура» Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти.
Мета програми – формування в учнів інтересу до
поглибленого вивчення природи рідного краю, розуміння взаємозв’язку природних
явищ, які закладають основу відповідального та дієвого ставлення до
навколишнього природного середовища.
Завдання
програми :
• сприяти систематичному вивченню
питань охорони природи;
• надати знання з основ
раціонального природокористування;
• сформувати практичні вміння та
навички раціонального природокористування;
• розвивати здатність адекватно
оцінювати стан навколишнього середовища та приймати правильні рішення щодо його
поліпшення, передбачати можливі наслідки своїх дій, не допускати негативного
впливу на довкілля в усіх сферах діяльності;
• розвинути творчі здібності
учнів, залучити їх до проведення самостійних досліджень;
• залучити вихованців до
практичних природоохоронних дій.
Навчальна програма передбачає 2
роки навчання:
1-й рік навчання – основний
рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
2-й рік навчання – вищий рівень –
216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
Кількість вихованців в гуртку
12-15 дітей.
Навчальний матеріал програми
викладається систематично і послідовно з поступовим ускладненням. У перший рік
навчання передбачено теоретичне та практичне набуття учнями додаткових знань і
певних навичок щодо ведення спостережень і досліджень. Кожний розділ передбачає
обов’язковий зв’язок теоретичних занять з безпосереднім спілкуванням з природою
(проведення екскурсій, фенологічних спостережень, практичних робіт).
Передбачається робота з розвитку
вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі; розвиток умінь і
навичок догляду за рослинами та тваринами у куточку живої природи, у природі –
проведення спостережень за об’єктами живої природи, які закладають основи
відповідального та дієвого ставлення до навколишнього природного середовища.
Особливий акцент у змісті
програми зроблено на здобування учнями знань про характерні особливості та
значення певних груп рослин і тварин, про екологічні проблеми в регіоні, про
рідкісні та зникаючі види рослин і тварин; про представників флори і фауни,
фізико-географічні особливості та стан ресурсів рідного краю. Робота гуртка
планується таким чином, щоб теоретичний матеріал поєднувався з самостійною
роботою над літературою, з написанням рефератів, з практичними завданнями
(проведенням дослідів, фенологічними спостереженнями, збиранням лікарської
сировини, роботою з природним матеріалом), а вихованець зміг реалізувати набуті
знання у проведенні масових еколого-натуралістичних заходів. Під час проведення
занять, екскурсій, походів слід приділяти особливу увагу дотриманню правил з
техніки безпеки.
У програмі передбачається
практична природоохоронна робота вихованців: догляд за зеленими насадженнями,
очищення берегів річок від сміття, діяльність у складі «зелених» патрулів, підгодовування птахів та
допомога дорослим у підгодівлі тварин узимку, участь у всеукраїнських заходах:
конкурсі «До чистих джерел», Всеукраїнському проекті естафеті НЕНЦ «Малі річки
– життя України», «Рослинний світ Житомирщини» тощо, а також виконання
дослідів.
Програма другого року, вищого
рівня навчання, побудована з урахуванням знань учнів з біології, географії,
краєзнавства тощо. Провідною ідеєю програми є ознайомлення дітей з природними
ресурсами України, з територіями та об’єктами природно-заповідного фонду
України, виявлення пам’яток природи, їх опис та організація охорони. Це має
привести вихованців до усвідомлення необхідності розбудови національної
екологічної мережі та входження України до Європейської екомережі.
В основу програми покладено
екскурсійно-практичний принцип. Тому значна кількість годин відведена на
практичні заняття, екскурсії, походи, метою яких є детальніше вивчення
рослинного і тваринного світу Малої Батьківщини, прищеплення дбайливого
ставлення до навколишнього середовища, виховання юннатів надійними помічниками
та захисниками природи.
Під час навчання в гуртку юннати
знайомляться з історією охорони природи в України, діяльністю Міністерства
екології та природних ресурсів України, з роботою громадських екологічних
об’єднань. У процесі проведення занять доцільно використовувати екологічні
відеофільми з відеотеки «Екологія XXI століття», а також програми телебачення
щодо проблем навколишнього середовища і шляхів їх вирішення.
Навчаючись у гуртку, вихованці засвоюють
певний обсяг знань, екологічну термінологію та правила поведінки в природі.
Участь у всеукраїнських масових
заходах, а також екологічні ігри, вікторини, різноманітні конкурси, тематичні
вечори тощо покликані допомогти неформальному спілкуванню керівника гуртка із вихованцями.
Керівник гуртка залежно від
інтересів юннатів та з урахуванням місцевих умов може скорочувати або
розширювати матеріал кожного розділу, а також вводити нові теми. Результатом
роботи гуртка має стати отримання вихованцями знань про природу рідного краю та
набуття досвіду практичної природоохоронної роботи.
Форми навчання: практичні і
теоретичні заняття, бесіди, екскурсії, учнівські конференції, дослідницька
робота в куточку живої природи, в природі тощо.
Методи навчання: індивідуальні, візуальні,
методи евристичного навчання (самооцінки, взаємонавчання, метод проектів,
рецензій тощо). Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові
заняття, опитування, захист творчої роботи, участь у конкурсах, конференціях,
зльотах та зборах юних друзів природи, виставках, змаганнях, захист навчального
проекту або формування портфоліо.
Основний рівень, перший рік
навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Назва розділу
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступ
|
3
|
3
|
6
|
2.
|
Історія охорони природи
в Україні
|
9
|
12
|
21
|
3.
|
Фізико-географічні особливості
рідного
краю
|
6
|
9
|
15
|
4.
|
Природні ресурси України.
Рослинний світ
та його охорона
|
30
|
30
|
60
|
5.
|
Лісові ресурси та їхня охорона
|
18
|
15
|
33
|
6.
|
Охорона земельних ресурсів і
надр
|
9
|
12
|
21
|
7.
|
Охорона водних ресурсів
|
9
|
12
|
21
|
8.
|
Охорона атмосферного повітря
|
6
|
9
|
15
|
9.
|
Якість довкілля і стан здоров’я
людей
|
9
|
12
|
21
|
10.
|
Підсумкове заняття
|
-
|
3
|
3
|
Разом:
|
99
|
117
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (6 год.)
Теоретична частина. Охорона навколишнього середовища – потреба особистості і суспільства.
Правила техніки безпеки при роботі в лабораторії, під час проведення походів,
екскурсій. Правила поведінки в природі.
Практична частина. Екскурсії в природу
2. Історія охорони природи в Україні (21 год.)
Теоретична частина. Історія природоохоронного руху в Україні. Державні органи охорони природи
в Україні. Роль Міністерства екології та природних ресурсів України у справі охорони
природи. Громадські екологічні організації України: Українське товариство
охорони природи, Українське товариство охорони птахів, Всеукраїнський
благодійний фонд «Паросток», Всеукраїнська екологічна асоціація «Зелений світ»,
Національний екологічний центр, Всеукраїнська екологічна ліга та інші. Історія
юннатівського руху. Дитячі громадські екологічні об’єднання. Юнацькі секції
охорони природи. Дитячий екологічний парламент.
Практична частина. Збирання матеріалів про історію
охорони природи рідного краю. Оформлення куточка або кімнати охорони природи.
Участь у просвітницькій діяльності. Районна виставка «Барви Полісся» Трудові
десанти з упорядкування території навколо навчальних закладів, закладання
квітників, алей, парків, скверів тощо.
3. Фізико-географічні особливості рідного краю (15 год.)
Теоретична частина. Зонально-ландшафтні особливості
регіону. Овруцько-Словечанський кряж. Погода і клімат. Програма GLOBE в
Україні.
Практична
частина. Спостереження за погодою. Екскурсія в природу. Фенологічні
спостереження.
4. Природні ресурси України. Рослинний світ та його охорона (60год.)
Теоретична частина. Флора України. Різноманіття рослинного світу. Роль рослин в природі і в
житті людини. Закон України «Про рослинний світ» (1999). Різноманіття рослинних
угруповань: ліси, степи, луки, болота тощо. Водна та навколоводна рослинність.
Основні рослинні угруповання регіону. Сільськогосподарські рослини. Лікарські
рослини, їх значення. Рослини радіопротекторної та антиоксидантної дії. Отруйні
рослини, перша допомога при отруєннях. Адвентивні рослини. Охорона рослин.
Рідкісні рослини та рослини, що зникають. Червона книга України: рослинний світ
(2009). Зелена книга України.
Практична
частина. Робота з гербаріями, визначниками. Підготовка списку рослинних
угруповань рідного краю. Екскурсії в
природу для ознайомлення з місцевими видами рослин. Екскурсії до луків, до
водойм у різні пори року. Визначення видового складу рослин. Лікарські рослини
та рослини радіопротекторної та антиоксидантної дії. Збирання насіння
трав’янистих рослин. Виготовлення колекцій. Догляд за рослинами куточка живої
природи. Участь у Всеукраїнському конкурсі «Рослинний світ Житомирщини».
5. Лісові ресурси та їх охорона (33 год.)
Теоретична частина. Типи лісів України. Лісовий кодекс України (1994). Мешканці лісу.
Раціональне використання лісів, захист від шкідників, хвороб, пожеж, своєчасне
відновлення. Лісозахисні смуги. Парки, сквери, зелені насадження у місті.
Найпоширеніші дерева і кущі місцевої флори. Рослини дендропарків, ботанічних садів.
Рослини-символи України.
Практична частина. Екскурсії парку, скверу. Визначення видового складу рослин. Екскурсії до
саду, дендропарку. Підготовка списку реліктових, ендемічних та екзотичних
рослин. Збирання насіння дерев і кущів. Робота з колекціями. Участь у місячнику
прибирання довкілля Озеленення територій загальноосвітніх та позашкільних
навчальних закладів, вулиць. Догляд за насадженнями.
6. Охорона земельних ресурсів і надр (21 год.)
Теоретична частина. Корисні копалини України. Земельні ресурси і надра. Типи ґрунтів України,
їх склад і властивості. Родючість ґрунту. Раціональне використання земельних
ресурсів і надр. Осушення боліт, меліорація і рекультивація земель, ерозія
ґрунтів, радіоекологічний стан ґрунтів. Засолення ґрунтів. Земельний кодекс
України (2001). Кодекс України про надра (1994). Закон України «Про охорону
земель» (2003). Закон України «Про пестициди і агрохімікати» (1995).
Практична частина. Карта ґрунтів району. Робота з
гербаріями рослини-індикатори стану ґрунтів. Перегляд кінофільму «Закріплення
ярів і пісків деревами та чагарниками. Підбір видів рослин для
найоптимальнішого закріплення ґрунтів». Екскурсії в природу з метою визначення антропогенного
забруднення навколишнього природного середовища, тощо.
7. Охорона водних ресурсів (21 год.)
Теоретична частина. Вода – основний елемент біосфери. Світові водні ресурси. Підземні води.
Стан основних річок України. Малі річки України. Основні джерела забруднення
природних вод. Актуальність для України ресурсозберігаючого водокористування.
Проблеми екологічного стану підземних вод. Водний кодекс України (1995). Закон
України «Про питну воду та питне водопостачання»(2002).
Практична
частина. Причини забруднення місцевих водойм. Опрацювання тез. Екскурсія до
річки: рослини та тварини-індикатори стану водойм. Вікторина «Водно-болотні угіддя». Участь у
Всеукраїнському конкурсі «До чистих джерел», Всеукраїнському проекті естафеті
НЕНЦ «Малі річки – життя України».
8. Охорона атмосферного повітря (15 год.)
Теоретична частина. Склад атмосферного повітря. Циркуляція повітря. Джерела забруднення
повітря. Озонові дірки. Закон України «Про охорону атмосферного повітря»
(1992). Повітряний кодекс України (1993). Захист повітря від забруднення:
системи очищення повітря на виробництві, живі огорожі, лісосмуги, зони
відчуження, узбіччя автошляхів. Віденська конвенція про охорону озонового шару
(1985). Монреальський протокол про речовини, що руйнують озоновий шар (1987).
Практична частина. Вплив забруднення повітря на стан рослин у парках, скверах, біля
автошляхів тощо. Визначник рослин-індикаторів чистоти повітря: найбільш стійких
до забруднення видів рослин.
9. Якість довкілля і стан здоров’я людей (21 год.)
Теоретична частина. Демографічні процеси в Україні. Урбанізація. Динаміка загальної
захворюваності населення за умов сучасного забруднення навколишнього природного
середовища. Рекреаційні ресурси і курортні зони України.
Практична частина. Збирання матеріалів про промислові та сільськогосподарські об’єкти, які
забруднюють навколишнє середовище, з’ясування причин забруднення.
Опрацьовування матеріалів про вміст
пестицидів, радіонуклідів та інших шкідливих речовин у продуктах харчування.
Екскурсія до водойми для ознайомлення з роботою очисних споруд.
10. Підсумкове заняття (3 год.)
Практична частина. Учнівська конференція «Охорона природи в Україні. Погляд крізь роки».
Вищий рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
з/п
|
Назва розділу
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
||
1.
|
Вступ
|
3
|
3
|
6
|
2.
|
Природні ресурси України. Тваринний світ та його
охорона
|
30
|
30
|
60
|
3.
|
Біологічне і ландшафтне різноманіття
|
12
|
12
|
24
|
4.
|
Енергозбереження та пом`якшення
змін
клімату
|
15
|
12
|
27
|
5.
|
Нормативно-правова база охорони
природи
|
12
|
6
|
18
|
6.
|
Заповідна справа в Україні
|
15
|
15
|
30
|
7.
|
Екологічна мережа
|
12
|
15
|
27
|
8.
|
Раціональне природокористування
|
12
|
9
|
21
|
9.
|
Підсумкове заняття
|
-
|
3
|
3
|
Разом:
|
111
|
105
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (6 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Правила техніки безпеки при роботі в
лабораторії, під час проведення походів, екскурсій. Правила поведінки в
природі. Екологічна етика.
Практична частина. Екскурсія до природничого або краєзнавчого музею.
2. Природні ресурси України. Тваринний світ та його охорона (60год.)
Теоретична частина. Різноманіття тваринного світу України. Закон України «Про тваринний світ»
(2001). Комахи та інші безхребетні. Риби. Наземні хребетні. Птахи. Корисні і
шкідливі тварини. Промислові тварини. Охорона рідкісних тварин та видів тварин,
що зникають. Червона книга України: тваринний світ (2009). Тварини в міфах і
легендах.
Практична частина. Робота з колекціями, визначниками. Підготовка списку тварин рідного краю.
Екскурсії до зоопарку, зоологічного та краєзнавчого музеїв для ознайомлення з
місцевими і екзотичними видами. Догляд за тваринами в куточку живої природи.
Визначення видового складу тварин. Районна виставка «Барви Полісся»
3. Біологічне і ландшафтне різноманіття (24 год.)
Теоретична частина. Поняття біорізноманіття. Рівні біорізноманіття: генетичне і видове
різноманіття, різноманіття екосистем. Цінність біорізноманіття.
Агробіорізноманіття. Причини і наслідки скорочення біорізноманіття. Генетично
модифіковані організми. Методи збереження біорізноманіття. Конвенція про
охорону біологічного різноманіття (1992). Картахенський протокол про біобезпеку
(2000). Ландшафтне різноманіття в Україні. Головні загрози ландшафтному
різноманіттю. Екологічні кризи.
Практична частина. Екскурсії до ботанічного саду, дендропарку, зоопарку, зоологічного та
краєзнавчого музеїв з метою ознайомлення з видовим різно рослин і тварин.
Екскурсії на підприємства, агрофірми, на поля з метою знайомства з
агробіорізноманіттям. Робота з гербаріями, колекціями, визначниками.
4. Енергозбереження
та пом’якшення змін клімату (27 год.)
Теоретична частина. Сучасна енергетична криза та шляхи її подолання. Види ресурсів енергії. Не
поновлювальні джерела енергії: торф, вугілля, нафта, природний газ. Атомна
енергетика. Поновлювальні джерела енергії: сонячна енергія, енергія вітру,
гідроенергія, енергія хвиль та припливів, біоенергетика, геотермальна енергія,
муніципальні та промислові відходи, біогаз тощо. Культура енергоспоживання.
Основні принципи енергозбереження. Закон України про енергозбереження (1994).
Енергія і довкілля. Парниковий ефект. Рамкова конвенція ООН зі змін клімату
(1992). Кіотський протокол (1997). Кислотні дощі. Смог. Теплове забруднення.
Тверді побутові відходи. Вторинна переробка відходів. Закон України «Про
відходи» (1998).
Практична частина. Енергетичний менеджмент у навчальному закладі. Участь у трудових десантах
до Дня довкілля в Україні та Міжнародного дня Землі.
5. Нормативно-правова база охорони природи (18 год.)
Теоретична частина. Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (1991).
Постанова Верховної Ради України «Основні напрями державної політики України в
галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення
екологічної безпеки» (1998). Закон України «Про Червону книгу України» (2002).
Щорічна Національна доповідь про стан навколишнього природного середовища в
Україні. Міжнародні конвенції про охорону довкілля: Конвенція про охорону дикої
флори і фауни та природних середовищ існування в Європі (1979), Орхуська
конвенція (1998), Рамкова конвенція про захист і сталий розвиток Карпат (2003)
тощо. Міжнародне співробітництво в галузі охорони довкілля. Двостороннє та
багатостороннє співробітництво.
Практична частина. Підготовка рефератів з правових
основ природокористування.
6. Заповідна справа в Україні (30 год.)
Теоретична частина. Закон України «Про природно-заповідний фонд України» (1992). Стратегія
розвитку природно-заповідного фонду України. Території та
об’єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення: біосферні
заповідники; природні заповідники; національні природні парки; заказники
(ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні,
ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні
та карстово-спелеологічні); пам’ятки природи; штучно створені об’єкти
(ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам’ятки
садово-паркового мистецтва). Території та об’єкти природно-заповідного фонду
місцевого значення: регіональні ландшафтні парки; заказники; пам’ятки природи;
штучно створені об’єкти; заповідні урочища.
Практична частина. Збір інформації про стан природно-за повідного фонду району. Проведення
походів, екскурсій на території, що перебувають під охороною, вивчення їх флори
та фауни. Опрацьовування матеріалу про пам’ятки природи, опис і організація
їхньої охорони. Підготовка рефератів.
7. Екологічна мережа (27 год.)
Теоретична частина. Європейська екомережа та досвід формування національних екомереж у
країнах Європи. Нормативно-правова база розбудови екомережі України. Закон
України «Про екологічну мережу» (2004). Закон України «Про Загальнодержавну
програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2015 рр.»
(2000). Біогеографічне районування України. Флора, фауна як критерії виділення і
перевірки території для екомережі. Шляхи впровадження екомережі України.
Практична частина. Проведення походів, екскурсій рідним краєм. Участь у Всеукраїнському
конкурсі «Вчимося за повідувати ».
8. Раціональне природокористування (21 год.)
Теоретична частина. Стратегія сталого розвитку. Основні засади збалансованого розвитку
суспільства. Ресурси і відходи. Сортування відходів. Біотехнологія як шлях до
безвідходного виробництва. Охорона довкілля та економіка. Біологічні методи
захисту рослин.
Практична частина. Розроблення та захист проектів, рефератів, за станом довкілля. Екскурсія
в природу.
9. Підсумкове заняття (3 год.)
Практична частина. Учнівська конференція «Сталий
розвиток – єдиний шлях розвитку країни».
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- закони України про охорону
довкілля;
- рослинний і тваринний світ
своєї місцевості;
- представників рослин і тварин
рідного краю, що занесені до Червоних
книг України та регіональних
червоних списків;
- території та об’єкти
природно-заповідного фонду України;
- природоохоронні території
рідного краю;
- правила поведінки в природі;
- правила техніки безпеки під час
проведення походів, екскурсій у природу.
Вихованці мають вміти:
- користуватися визначниками;
- проводити самостійні
дослідження в природі;
- готувати документацію (подання)
на заповідання територій;
- аналізувати показники якості
навколишнього середовища та застерігатися від хвороб.
Вихованці мають набути досвіду:
- аналізувати і порівнювати
чинники, що досліджуються;
- визначення територій та
об’єктів на заповідання;
- просвітницької діяльності з
охорони довкілля;
- роботи з літературними
джерелами, писати реферати, робити узагальнення.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
Відповідно до «Типових переліків
навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання для позашкільних
навчальних закладів систем Міністерства освіти і науки України»:
- гербарії: «Культурні рослини
України», «Дикорослі рослини».
- карти: «Україна. Природні
зони», «Україна. Рослинний світ»,
«Україна. Тваринний світ»,
«Україна. Ґрунти», «Україна. Природні води», «Україна. Екологічна ситуація»,
«Україна. Охорона природи», тощо;
- таблиці: «Охорона природних
ресурсів», «Біосфера та її межі», «Основні форми рельєфу Землі», «Основні
загальні типи ґрунтів земної кулі», «Основні групи рослин», «Птахи
водно-болотних угідь», «Птахи саду», «Птахи хижі», «Природні зони»,
«Плодово-ягідні культури», «Овочеві культури», «Олійні культури», «Отруйні та
їстівні», «Культурні і дикорослі квіткові рослини», «Основні групи рослин»;
- портрети вчених-біологів;
- колекції: «Гірських порід і
мінералів», «Ґрунт та його склад», «Порід деревини», «Дерев та кущів»,
«Корисних копалин», «Шкідників лісу», «Представників ряду комах»,
«Представників рослинного світу»;
- муляжі: «Плоди та коренеплоди»;
- прилади та пристосування:
мікроскоп біологічний, лупа ручна, прилад
для вимірювання прозорості води,
термометр водяний, прилад для вимірювання pH, тощо;
- експедиційне спорядження: сачок
ентомологічний, сачок водяний, намет, рюкзак, бінокль, папка гербарна,
сітка-прес гербарна тощо.
ЛІТЕРАТУРА
1. Білявський Г. О. Основи
екології. Підручник / Г. О. Білявський, Р. С. Фурдуй, І. Ю. Костіков [3-тє
вид.]. – К.: Либідь, 2006. – 408 с.
2. Біорізноманіття: теорія,
практика та методичні аспекти вивчення в загальноосвітній та вищій школі:
матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (присв. 120-річчю від дня народження М. І.
Вавілова) / за ред. М. В. Гриньової. – Полтава: Друкарська майстерня, 2008. –
404 с.
3. Вербицький В. В. Екологічне
виховання дітей: практикум для педагога / В. В.Вербицький. – К.: АВЕРС, 2009. –
104 с.
4. Вербицький В. В. Довідник
натураліста / В. В. Вербицький. – Кіровоград: КОД, 2009. – 290 с.
5. Вербицький В. В. Комплекс
навчальних програм еколого-біологічного напряму для студентів вищ. навч. закл.:
посіб. / В. В. Вербицький. – К.: АВЕРС, 2011. – 150 с.
6. Виховання дбайливого ставлення
дітей до природи у світлі педагогічних ідей В. Сухомлинського: зб. матеріалів
Всеукр. наук.-практ. конф., 27 вер. 2008 р., Суми / уклад. Л. В. Тихенко, Л. М.
Бондар, Н. В. Перепелиця, Н. Ю. Сидоренко. – Суми: Сумський обл. центр позашк.
осв. та роб. з талан. молоддю, 2009. – 230 с.
7. Дробноход М. І. Концептуальні
основи формування еко логічного мислення та здібностей людини будува ти
гармонійні відносини з природою / М. I. Дробноход, Ф. В. Вольвач, С. Г.
Іващенко. – К.: МАУП, 2000. – 76 с.
8. Закон України «Про охорону
навколишнього природного середовища» від 25 червня 1991 року № 1264-XII.
9. Книга вчителя біології,
природознавства, основ здоров’я: довідниково-методичне видання / упор. О. В.
Єресько, С. П. Яценко. – Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – 352 с.
10. «Концепція екологічної освіти
України» від 20 грудня 2001 року, затверджена рішенням колегії Міністерства
освіти і науки України № 13/6-19.
11. Проблеми екології та
екологічної освіти: матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. – Кривий Ріг:
Видавничий дім, 2008. – 303 с.
12. Пустовіт Г. П. Екологічне
виховання учнів 5-9 класів у позашкільних навчальних закладах: навч. метод.
посіб. / Т. П. Пустовіт. – Кіровоград: ТОВ «Імекс ЛТД», 2003. – 146 с.
13. Шевчук В. Я. Макроекономічні
проблеми сталого розвитку / В. Я. Шевчук. – К.: Геопринт, 2006. – 200 с.
14. Шевчук Ю. В.
Конституційно-правові гарантії екологічних прав громадян в Україні / Ю. В.
Шевчук. – К.: Геопринт, 2006. – 132 с.
15. Экологическая этика от А до
Я: пособие для школьников, их учителей и родителей / Е. В. Корейко, T. B.
Мишаткина, Л. C. Чумаков и др.; под. общ. ред. Т.В.Мишаткиной, С. Б. Мелькова.
– Минск: МТЭУ им. А. Д. Сахарова, 2008. – 172 с.
Я хочу поділитися з усіма вами тут про те, як я отримую позику від пана Бенджаміна, який допомагає мені отримати кредит у розмірі 400 000,00 євро, щоб поліпшити свій бізнес. Це було легко і швидко, коли я звертався за кредитом, коли справи ставали грубими з мого бізнесу Містер Бенджамін надає мені кредит без зволікань. ось містер Бенджамін електронною поштою / контактом WhatsApp: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com /
ВідповістиВидалити"Бенджамін Бріел Лі був дуже професійним у всі часи, тримаючи мене в курсі всього, що відбувається. Якщо у мене виникли запитання, він завжди міг відповісти. Це була моя перша покупка будинку, я мало знав про процес кредитування, він дуже легко зрозумів речі, до яких у мене виникли запитання. Мені дуже подобалося працювати з ним ».
ВідповістиВидалитиВін займається кредитною службою, яка працює з групою інвесторів, які готові фінансувати будь-який проект або позичити вам будь-яку суму з дуже низькими відсотками. Зв'яжіться з Бенджаміном Бріелем Лі Електронна пошта: Lfdsloans@outlook.com Номер додатка: + 1-989 -394-3740.