Метою програми гуртка «Юні етнографи» є виховання у дітей
любові до рідного краю, звичаїв та традицій народу, розвиток почуття гармонії
людини і навколишнього середовища,
спонукання дітей до народної творчості з метою відродження мистецтва
вишивки та оволодіння гуртківцями
базовими туристськими знаннями та навичками
з техніки пішохідного туризму.
Програма гуртка
«Юні етнографи»(основний рівень 2 р.н., 216 годин на рік) адаптована на основі навчальної програми «Орієнтовні навчальні
програми туристсько-краєзнавчих об’єднань учнівської молоді» «Юні етнографи» (Міністерство
освіти України, Інститут змісту і методів навчання, Український державний центр
туризму і краєзнавства учнівської молоді, Ю.В. Штангея. К.1996) з метою поглиблення знань гуртківців з сучасного та
старовинного декоративно-ужиткового мистецтва, закріплення
навичок проведення етнографічних досліджень. Програма адаптована у таких розділах:
·
розділ «8» «Народні знання» добавлено 8 годин до теоретичних занять;
·
розділі «2» «Складання звіту про літню етнографічну експедицію» добавлено 4 години до теоретичних занять;
·
розділі «3»
«Народній одяг» добавлено 8 годин до теоретичних занять;
·
розділ «4» «Народна
кулінарія» добавлено 4 години до теоретичних занять, та 4 години до практичних.
Програма розрахована на гуртківців 4-10
класів віком від 9 до 17 років.
Другий рік основного рівня навчання
удосконалює здатність учнів використовувати одержані знання для збирання
матеріалу, пояснювати і аналізувати інформацію, поглиблювати теоретичні знання з етнографії у зв’язку з
предметом «Історія України», вміння і навички з пішохідного туризму та загальної фізичної
підготовки, гігієни та долікарської допомоги, з вишивки - оволодіння рушниковими швами, самостійного створення композиції рушників.
Теоретична частина
програми передбачає ознайомлення дітей з
традиціями українців, росіян, греків та ін., їх походженням, етнічною культурою
та історією, основами української народної вишивки, історією її розвитку,
художнім вирішенням вишивки різних регіонів України, особливостями народного крою та
оздоблення одягу.
Основою теоретичних занять є вивчення
зразків стародавньої вишивки, здобутих
дітьми у експедиціях, в експозиціях краєзнавчих музеїв області, спеціальної
наочної літератури, методики підготовки
туристсько-краєзнавчих експедицій.
Виховна
мета програми вирішується, головним чином, у процесі практичного навчання, в
якому крім безпосереднього вивчення народних швів, відродження старовинних
взірців, ведення польових досліджень є відвідування музеїв, виставок,
ознайомлення з творчістю народних майстрів, проведення тематичних занять та участь у народних
святах. Пошукова-дослідницька діяльність спрямовує гуртківців на самостійну
роботу творче застосування знань і вмінь.
Комплексна
програма допомагає гуртківцям, визначитися у виборі майбутньої професії майстра
традиційного мистецтва з вишивки, пропагує знання з народної вишивки та
ткацтва, та підготовлює учнів для навчання у професійних художніх навчальних
закладах, виявляє обдарованих дітей.
Форми занять можуть
бути різними.
1. Теоретичні заняття – бесіда, лекціі, семінари з використанням книг, альбомів, слайдів, фото-
відіодокументів.
2. Практичні заняття в музеях міста
або села. Вони розраховані на живе спілкування з творами мистецтва, стародавніми
ужитковими речами. Саме в залах музеїв учні мають можливість сприймати
інформацію об’ємно, у внутрішній логіці. Учні мають відчувати особливості
народної творчості та побуту наших пращурів.
Головними
методичними засобами практичних занять є:
а) поглиблене вивчення історії рідного краю
її культури (традиційне мистецтво, фольклор);
б) актуалізація змісту творів
минулого століття у культурі сучасності (використання дум, балад, легенд, казок,
оповідання, народних пісень).
Особлива увага надається безпечному
проведенню робіт та дотриманню
санітарно-гігієнічних вимог.
Керівники гуртків,
розробляючи навчальний план, обов’язково мають враховувати етнічний склад населення
свого міста, села.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
гуртока « Юні
етнографи»
(основний рівень
2 р.н., 216 год.\рік, 6 год.\тижд.)
№
з\п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Теоретичних
|
Практичних
|
Всього
|
||
1
|
Вступне заняття
|
4
|
-
|
4
|
2
|
Складання звіту про літню етнографічну
експедицію
|
6
|
8
|
14
|
3
|
Народний одяг
|
10
|
10
|
20
|
4
|
Народна кулінарія
|
8
|
8
|
16
|
5
|
Сільська община та сімейний побут
|
8
|
12
|
20
|
6
|
Усна народна творчість
|
6
|
12
|
18
|
7
|
Народне образотворче
мистецтво
|
4
|
8
|
12
|
8
|
Народні
знання
|
10
|
14
|
24
|
9
|
Топоніміка
|
4
|
10
|
14
|
10
|
Культура та
побут інших народів України
|
4
|
12
|
16
|
11
|
Підготовка до
проведення етнографічної експедиції
|
10
|
16
|
26
|
12
|
Етнографічна
експедиція
|
поза сіткою
годин
|
||
13
|
Підсумки
етнографічної експедиці "Створення виставочної експозиції
|
12
|
20
|
32
|
Всього:
|
86
|
130
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ 4 (год.)
Теоретичні
заняття (4 год.)
Підбивання
підсумків літньої експедиції. Завдання гуртка на навчальний рік. Складання
плану роботи.
2. СКЛАДАННЯ ЗВІТУ ПРО ЛІТНЮ ЕТНОГРАФІЧНУ ЕКСПЕДИЦІЮ
(14 год.)
Теоретичні
заняття (6 год.)
Систематизація
і класифікація матеріалів, зібраних під час етнографічної експедиції. Вимоги до
складання звіту про експедицію.
Практичні
заняття (8 год.)
Складання
звіту про експедицій. Обробка зібраних матеріалів. Організація виставки
етнографічних матеріалів.
3. НАРОДНИЙ ОДЯГ (20
год.)
Теоретичні
заняття (10 год.)
Верхній
та натільний одяг. Головні убори. Взуття. Прикраси. Вплив географічного
середовища та господарської діяльності народу на тип одягу та його тканину.
Своєрідність
традиційного костюму різних історико-етнографічних районів України. Загальні
риси в народному одязі східних слов'ян. Використання старовинних елементів,
народних традицій у крої та прикрасах сучасного одягу.
Практичні
заняття (10 год.)
Вивчення
одягу населення свого села, району, області. Групування одягу за видами.
Виділення комплексів одягу. Фіксація елементів одягу: викройка, фотографування,
копіювання.
Збирання
матеріалів про старовинний одяг, прикраси, обряди, пов'язані з народним одягом
та його виготовленням.
4. НАРОДНА КУЛІНАРІЯ (16 год.)
Теоретичні
заняття (8 год.)
Традиційні
страви української народної кулінарії, Обрядове значення їжі, ритуальні страви.
Практичні
заняття (8 год.)
Збирання
рецептів традиційних українських страв минулого та сьогодення, найпоширеніших
у своєму районі, селі. Запис обрядових дій під час приготування та споживання
ритуальних страв, відомостей про обрядове значення їжі. Приготування
українських страв у польових умовах.
5. СІЛЬСЬКА ОБЩИНА ТА СІМЕЙНИЙ ПОБУТ (20 год)
Теоретичні
заняття (8 год.)
Залишки
сільської общини: самоврядування, судове право, форми колективної
взаємодопомоги.
Релігійний
світогляд стародавніх слов'ян. Утвердження християнства в Україні. Пережитки
дохристиянських уявлень у свідомості людей.
Цикли
календарних свят і обрядів /зимові, весняні, літні, осінні/, Магічні обряди,
пісні /веснянки, маївки, гаївки/ та ігри.
Давні
типи та форми сім'ї в Україні та її соціальні функції. Сімейні відносини.
Сімейні обряди та звичаї: весільний, родинний, похоронний, поминальний.
Локальні
звичаї в різних географічно-етнографічних районах України.
Практичні
заняття (12 год.)
Бесіди
зі старожилами про стародавній уклад суспільного та сімейного побуту. Вивчення
архівних матеріалів та літератури сучасного громадського життя. Збирання
матеріалів про проведення календарних, сімейних свят і обрядів, що побутували
в минулому і поширені в рідному краї сьогодні. Записи ходу проведення свят;
художнього, музичного та поетичного оформлень /пісень, прислів'їв,
термінології, фото, малюнків, обрядових дій/. Виявлення спільних і відмінних
рис у святкуванні календарних і сімейних свят у своєму селі /місті, області/ та
сусідніх районах.
6. УСНА НАРОДНА
ТВОРЧІСТЬ (18год.)
Теоретичні
заняття (6год.)
Визначення
поняття "фольклор". Характерні особливості фольклору. Відображення в
творах фольклору історичних подій, явищ суспільного життя, сімейних відносин і
духовної діяльності людини. Жанри українського фольклору; казки, легенди,
оповідання, балади, думи, героїчний епос. Народна драма, вертеп тощо,
Практичні
заняття (12 год.)
Запис
творів усної народної творчості: прислів'їв, казок, загадок, легенд, народних
пісень рідного краю. Систематизація, вивчення та оформлення зібраних
матеріалів. Відтворення різних видів календарно-обрядового фольклору.
Проведення вечорів-зустрічей з майстрами народної творчості.
7. НАРОДНЕ ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО (12 год.)
Теоретичні
заняття (4 год.)
Основні
напрямки народного образотворчого мистецтва: архітектурна та побутова пластика,
різьблення по дереву, художня обробка шкіри, металу, кісток, народна скульптура;
живописний та графічний декоративні розписи, вишивки та ін.; архітектурний:
пропорції народної архітектури.
Глибокі
історичні корені різних видів народного образотворчого мистецтва.
Загальні
риси народного образотворчого мистецтва росіян, білорусів та інших слов'янських
народів.
Локальні
особливості українського народного мистецтва
етнографічних районів
України.
Зв'язок
народного образотворчого мистецтва з уснопоетичною творчістю.
Практичні
заняття (8год.)
Ознайомлення
зі зразками художніх промислів і ремесел, декоративно-прикладного мистецтва в
краєзнавчому, етнографічному музеях, майстернях народних умільців. Збирання
матеріалів про розвиток художніх промислів і ремесел у XIX - на початку XX ст.
і про їх сучасний стан (фотографій, малюнків, знарядь праці та художніх виробів, відомостей про
поширення художніх ремесел, локальних особливостей орнаментики, її смислове
значення і місцеву термінологію; функціональне призначення декоративних
предметів тощо). Виявлення характерних рис народної творчості свого міста (району,
села, області).
8. НАРОДНІ ЗНАННЯ (24 год)
Теоретичні
заняття (10 год.)
Відображення
в народних знаннях особливостей навколишнього середовища, господарської
діяльності українців, рівня їх культурного розвитку, міжетнічних відносин з
іншими народами.
Астрономічні
знання. Метеорологічні знання та народна метеорологічна термінологія, методи
визначення погоди. Народний календар.
Медичні
та ветеринарські знання.
Народна
етика та мораль. Народна педагогіка.
Використання
народних знань у сучасних наукових галузях.
Практичні
заняття (14год.)
Збирання
матеріалу про народні прикмети, на основі якого старожили визначали зміни
погоди, а також про народні методи лікування. Проведення одноденного походу по
рідному краю з метою виявлення лікарських рослин, вивчення народних прикмет.
9. ТОПОНІМІКА (14 год.)
Теоретичні
заняття (4 год.)
Визначення
терміну "топоніміка". Фактори, які впливають на створеная топонімів.
Принципи фіксації топонімів.
Практичні
заняття (10 год.)
Запис,
вивчення та фотографування топонімів.
10. КУЛЬТУРА ТА ПОБУТ ІНШИХ НАРОДІВ УКРАЇНИ (16 год.)
Теоретичні
заняття (4 год.)
Основні
галузі господарської діяльності. Домашні промисли та ремесла. Транспорт і
засоби пересування. Особливості традиційного житла різних народів України.
Комплекси традиційного одягу різних народів України. Особливості кулінарії в
різних народів.
Традиційні
свята, звичаї, обряди. Раціональні народні знання.
Традиційні
сімейні звичаї та обряди. Нові риси в сучасному сімейному побуті різних народів
України.
Практичні
заняття (12год.)
Складання
карти етнографічних пам'яток свого села, району, міста. Збирання колекцій
традиційних знарядь праці, одягу, керамічного та дерев'яного посуду,
декоративних тканин, документальних матеріалів, які відображують риси традиційно-побутової
культури свого народу. Виготовлення макетів: знарядь праці, поселень, житла та
ін. Записи творів усної народної творчості. Проведення вікторин, конкурсів на
краще знання матеріальної та духовної культури свого народу та його історії.
11. ПІДГОТОВКА ДО ПРОВЕДЕННЯ ЕТНОГРАФІЧНОЇ
ЕКСПЕДИЦІЇ
(26 год.)
Теоретичні
заняття (10 год.)
Програма пошукової роботи: тема та
завдання. Розробка маршруту експедиції. Перелік етнографічних матеріалів,
необхідних для збирання.
Розподіл
обов'язків між учасниками експедиції. Матеріальне забезпечення пошукової
роботи.
Практичні
заняття (16 год.)
Складання
анкет, запитальників із переліком проблем, які потрібно вивчити під час
польової роботи. Закріплення навичок фіксації речових матеріалів: графічних
прийомів, фото- та кінозйомки, зйомки планів поселень і житла; складання
польової документації.
12. ЕТНОГРАФІЧНА ЕКСПЕДИЦІЯ
13. ПІДСУМКИ
ЕТНОГРАФІЧНОЇ ЕКСПЕДИЦІЇ. (32 год.)
Теоретичні
заняття (12 год.)
Підсумки
літньої етнографічної експедиції. Складання звіту.
Практичні
заняття (20 год.)
Обробка
матеріалів, зібраних під час експедиції. Систематизація графічних та фотоматеріалів,
вивчення матеріалів.
ОСНОВНІ ВИМОГИ
ДО ЗНАНЬ I ВМІНЬ
ЮНИХ
ЕТНОГРАФІВ-КРАЄ3НАВЦІВ
Учні повинні знати:
особливості
традиційного одягу та народної кулінарії різних історико-етнографічних районів
України;
характерні
особливості сімейного побуту, фольклору та народного образотворчого мистецтва
України;
основи
народних знань: астрономічних, метеорологічних, медичних тощо;
основні
поняття з топоніміки;
особливості
культури та побуту інших народів України;
основні
вимоги, методику збирання та обробки етнографічних і фольклорних матеріалів,
створення музейної експозиції.
Учні повинні вміти:
виявляти
риси традиційно-побутової культури, які свідчать про етнічну своєрідність
українців, про локальні особливості населення свого району;
складати
етнографічну карту населеного пункту;
схарактеризувати
основні топологічні ознаки житла, його загально-національні риси та локальну
специфіку одягу, засоби пересування, промисли і ремесла тощо;
виявляти
характерні риси народної творчості свого району»
використовувати
народні знання з астрономії, метеорології, медицини тощо;
записувати
географічні назви (топоніми), назви народів і етнічних груп (етноніми) тощо;
збирати,
обробляти та вивчати етнографічні та фольклорні матеріали;
створювати
виставочні експозиції.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1.
Антонович
Є.А., Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. Декоративно-прикладне мистецтво. -
Львів, 1992.
2.
Артюх
Л.Ф. Українська народна кулінарія. - К., 1977.
3.
Баран
В.Д., Козак Д.Н., Терпиловський Р.В.. Походження слов'ян. - К., 1991.
4.
Бойківшина:
історико-етнографічні дослідження / За ред. Ю.Г.Гошка. - К., 1983.
5.
Болтарович
З.Є. Народна медицина українців. - К., 1990.
6.
Борисенко
В.К. Весільні звичаї та обряди на Україні. - К., 1988.
7.
Булашов Г.О. Український
народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях. - К.: Довіра, 1992.
8.
Воропай
О. Звичаї нашого народу. - К.: Оберіг , 1993.
9.
Горленко
В.Ф., Бойко І.Д., Куницький О.С. Народна землеробська техніка українців. - К.,
1971.
10. Грушевський М.
Історія України-Руси. - К., 1991.
11. Глушко М,
Традиційний транспорт українців // Рад.школа. - 1990. - № 7. - С. 32-38.
12. Гуцульщина:
Історико-етнографічні дослідження / За ред. Ю.Г.Гошка. - К., 1987.
13. Данілевський Г.
Чумаки: Художньо-документальний
нарис. - К., 1992.
14. Данилюк А.Г.
Українська хата. - К., 1991.
15. Дмитренко М.К.
Уроки з народознавства. - К.,
1995
16. Довженко В.Й.
Землеробство Древньої Русі. - К., 1961.
17. Довженок Г.В. Український дитячий фольклор, - К., 1981.
18. Заставний Ф.Д.
Українські етнічні землі. - Львів, 1993,
19. Захарчук-Чугай
Р.В. Українська народна вишиванка: Західні області УРСР. - К., 1988.
20. Етнографія Києва
і Київщини: Традиції і сучасність. - К., 1986.
21. Історія української
культури / За ред. І.Крип'якевича. - К.: Либідь, 1994.
22. Кара-Васильєва
Т.В. Полтавська народна вишиванка. - К., 1983.
23. Культура і побут
населення України / За ред. В.І.Наулка. - К.: Либідь, 1993.
24. Лозко Г.С.
Українське народознавство. - К.: Зодіак-ЕКО, 1995.
25. Макарчук С.А.,
Гошко Ю.Г., Кирчів Р.Ф. Етнографія України. - Львів: Світ, 1994.
26. Матейко К.І.
Український народний одяг. - К., 1977,
27. Мацейків Т.І.,
Якименко Н.Д. Шляхи організації фольклорно-пошукової роботи учнів: Метод.
рекомендації. - К., 1990.
28. Митрополит Іларіон. Дохристиянські вірування українського
народу. - К., 1992.
Немає коментарів:
Дописати коментар