Програма гуртка

Навчальна програма гуртка «Природа і творчість» (початковий рівень 1 р.н. 144 год.\рік, 4 год.\тижд.) розроблена на основі навчальної програми  з позашкільної освіти еколого - естетичного напряму «Природа і творчість»(Департамент освіти і науки, молоді та спорту Херсонської обласної державної адміністрації, наказ №127 від 01.04.2014р.)
На сьогодні одним з основних завдань позашкільної освіти є забезпечення освітньо - культурних потреб дітей, створення умов для їх творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку, виявлення і підтримка талановитих та обдарованих дітей.
Особливий акцент сучасної педагогіки зроблено на розвиток творчого потенціалу дитини, адже діти і творчість – поняття практично нерозривні.
Практична робота організовується за такими основними етапами:
·                   розгляд і аналіз зразка іграшки;
·                   встановлення поетапної послідовності її виготовлення і планування ходу роботи;
·                   вибір способу з’єднання частин іграшки;
·                   підбір матеріалу і інструментів;
·                   виготовлення іграшки;
·                   аналіз і оцінка поробки.
Після успішного засвоєння виготовлення іграшки (композиції) за зразком слідує етап виготовлення поробки за малюнком, фотографією, кресленням та власним задумом.
Програма передбачає проведення теоретичних занять (з природознавства, народознавства, техніки роботи з природним матеріалом), збір, фасування, підготовку природного матеріалу до роботи, практичні заняття з виготовлення поробок, виставки, свята, ігри-подорожі.
Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові заняття, участь у виставках, конкурсах, презентаціях роботи гуртка, формування портфоліо.
Під час практичних занять з використанням гострих, ріжучих, колючих інструментів та під час екскурсій проводяться інструктажі з безпеки життєдіяльності.




ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(початковий 1 р.н. 216 год.\рік, 6 год.\тижд.)
№ з/п
Розділ
Кількість годин
теоретичних
практичних
усього
1.
Вступ.
4
4
8
2.
Виготовлення поробок «Дари лісу»
12
14
26
3.
Природний матеріал неживої природи для творчих робіт (морські камінці, пісок, глина)
6
8
14
4.
Флористика
8
18
26
5.
Виготовлення поробок з плодів декоративних дерев (каштани, горіхи, жолуді, шишки, крилатки ясеня, клена)
4
18
22
6.
Поробки з використанням насіння та плодів сільськогосподарських рослин
4
16
20
7.
Робота з соломкою
6
6
12
8.
Виготовлення поробок з пір′я та шкаралупи яйця
2
6
8
9.
Виготовлення іграшок з черепашок молюсків
2
6
8

Разом
48
96
144


ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (8 год.) 4+4
Теорія:
Будь природі другом. Правила поведінки в природі. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Інструктаж з безпеки життєдіяльності.Матеріал неживої та живої природи для творчих робіт (морські камінці, глина, пісок, листя, квіти, трава, коріння, гілочки та плоди дерев, насіння, дерев′яна стружка, качани кукурудзи, солома, черепашки молюсків, пір′я) (2 год.)
Обладнання та інструменти, необхідні для роботи. Підготовка до роботи гуртка. Способи та правила заготівлі, обробки та зберігання природного матеріалу. (2 год.)
Практичні роботи:
Перегляд робіт з різного природного матеріалу (знайомство з експозиціями виставок, колекціями світлин, листівок). (2 год)
Заготівля, обробка, зберігання природного матеріалу. (2 год)
2. Виготовлення поробок «Дари лісу» (26 год.) 12+14
Теорія:  
Найбільш поширені дерева та кущі рідного краю. (2 год)
Біологічні особливості декоративних дерев та кущів. (2 год)
Значення декоративних порід в озелененні міст і сіл. (2 год)
Ліс. Його значення, охорона лісів. Рослинність лісів та парків регіону. (2 год)
Їстівні та отруйні гриби. Лікарські рослини. (2 год)
Сезонні зміни в лісі, парку, саду. Значення насаджених дерев для річки. (2 год)
Практичні роботи:
Виготовлення гербарію листя дерев. (2 год)
Збір лікарських рослин для гербарію. (2 год)
Виготовлення гербарію «Лікарські рослини». (2+2 год)
Виготовлення муляжів шапкових грибів. (2 год)
Виготовлення іграшок з брусочків дерева за зразком («Клоун», «Мальвіна»). (2 год)
Аплікація зі стружок за зразком («Собака», «Зайчик» т.п.). (2 год)
3. Природний матеріал неживої природи для творчих робіт (морські камінці, пісок, глина) (14 год.) 6+8
Теорія:
Гірські породи – природні скарби Землі. Каміння. Пісок. Глина. Використання в промисловості і творчій діяльності людини. Основні властивості матеріалу. (2 год.)
Загальне знайомство з професією скульптора, кераміста. Основні напрямки роботи з природним матеріалом. Підготовка матеріалу до роботи. (2 год.)
Малюнок на морських камінцях. Основні правила розпису по фігурному каменю. Вибір сюжету, що відповідає формі та контурам каменю.
Пластилін – похідний матеріал з глини та інших природних компонентів.(2 год.)
Практичні роботи:
Аплікація з піску на картоні за зразком. (2 год)
Ліплення найпростіших предметів з пласта глини «Фігурне печиво», «Гриби», «Рибка», «Осінній врожай в кошику», т.п. Ґрунтування. Розпис фарбами (акварель, гуаш). (2 год)
Розпис на морських камінцях гуашшю. (2 год)
«Ваза для квітів». Оздоблення вторинних готових форм пластиліном, черепашками, насінням сільськогосподарських рослин тощо. (2 год)
4. Флористика (26 год.) 8+18
Теорія:
Флористика як стародавній вид декоративно-прикладного мистецтва. Основні направлення флористики.    (2 год)
Поняття про квітково-декоративні рослини. Різноманітність однорічних, дворічних та багаторічних рослин. Правила догляду за квітами відкритого ґрунту. Квіти в легендах та переказах, традиційні українські квіти. Рослини - обереги. Техніка плетіння українського віночка. (2 год)
Природний матеріал флориста (квіти, листя, злаки, плоди, ягоди, каміння, мушлі, шишки, коріння, гілки). Пласке і об′ємне засушування рослин. Основні прийоми виконання пласких композицій. Флористична листівка. (2 год)
Аплікація з листя на картоні. Бутоньєрка. Прийоми виконання та різноманітність. (2 год)
Практичні роботи:
Засушування квітів, листя для виготовлення аплікацій. (2 год)
Виконання флористичної листівки на теми «Квіти», «З днем народження», «До Дня вчителя» т.п. за зразками. (2 + 2 год)
Предметна аплікація з квітів та листя на картоні за зразком («Осінній букет», «Котик», «Трактор» т.п.. (2+2 год)
Виконання колажу з природного матеріалу. (2 год)
Виготовлення бутоньєрок. (2 год)
Інсценізація легенди про український віночок. Плетіння українського віночка. (2 +2 год)
5. Виготовлення поробок з плодів декоративних дерев (каштани, горіхи, жолуді, шишки, крилатки ясеня, клена) (22 год.) 4+18
Теорія
Плоди дерев. Їх значення. Способи поширення в природі. Правила зберігання. (2 год)
Техніка виготовлення поробок з каштанів, горіхів, жолудів. Виготовлення сувенірів з плодів дерев за картами-схемами. Кріплення. Інструменти. (2 год)
Практичні роботи:
Виготовлення колекції «Плоди дерев». (2 год)
Виготовлення іграшок з каштанів за зразком («Гриби», «Краби»). (2 год)
Виготовлення іграшок з горіхів за зразком («Жук-носоріг», «Черепахи»). (2 год)
Виготовлення іграшок з жолудів за зразком («Веселий чоловічок», «Пташка»). (2 год)
Виготовлення іграшок з шишок за зразком («Квіти в вазі», «Сова»). (2 год)
Аплікація з крилаток ясеня та клена за зразком («Сонечко сміється», «Лев») (2 год)
Виготовлення сувенірів з плодів дерев за картками-схемами «Півник» (каштани, жолуді, стебла листя каштану), «Дракон» (шишки сосни, жолуді, гілочки) т.п. (2 год)
Новорічна композиція з використанням шишок, горіхів, жолудів. (2 год)
Організація виставки робіт. (2 год)
6. Поробки з використанням насіння та плодів сільськогосподарських рослин (20 год.) 4+16
Теорія.
Сільськогосподарські культури. Ознайомлення з біологічними особливостями основних сільськогосподарських культур (зернових, зернобобових, овочевих, плодово-ягідних, технічних культур, їх насінням). (2 год)
Походження основних сільськогосподарських культур. Овочі та фрукти як вітамінний продукт харчування. Особливості догляду та використання овочів в українській національній кухні. (2 год)
Практичні роботи:
Виготовлення колекції круп. (2 год)
Виготовлення поробок з качанів кукурудзи за зразками «Курочка з курчатами», «Півник», «Зайчик», «Лисичка». (2 год)
Виготовлення декоративних масок з диску соняшника за зразками «Котик», «Бровко», «Зайчик». (2 год)
Виготовлення поробок з овочів та фруктів за ілюстрованими зразками: «Пінгвіни» (баклажани), «Крокодил» (огірки), «Їжачок» (яблуко) (2 год)
Колективна робота «Вівці на пасовищі» (цвітна капуста, ягоди винограду). (2 год)
Виготовлення поробок з овочів та фруктів за власним задумом. (2 год)
День української кухні. Вареники з картоплею. (2 год)
Виготовлення українського оберегу з круп та насіння за зразком (аплікація на картоні). (2 год)
7. Робота з соломкою (12 год.) 6+6
Теорія:
Орнаментний декор. Види орнаменту: геометричний, рослинний, пейзажний, символічний. Елементи, мотиви, ритм. Симетричне, центричне, килимове, вільне розташування візерунка на площині. (2 год)
Солом′яні павуки. Історія виникнення, традиції. Символіка, декоративність, різноманітність форм і конструкцій. (2 год)
Шароподібний, ромбічний, пірамідальний, комбінований павуки, павук-зірка. Пропорції. Декоративне оформлення. (2 год)
Практичні роботи:
Виконання закладки з простим орнаментом за зразком. (2 год)
Декор виробів: застібки, посуду за зразком (2 год)
Виконання простого ромбічного павука, павука-кулі. (2 год)
8. Виготовлення поробок з пір′я та шкаралупи яйця (8 год.) 2+6
Теорія:
Птахи. Місця розповсюдження, біологічні особливості у зв’язку з типом живлення (зерноїдні, комахоїдні, хижі)(2 год.)
Практичні роботи:
Аплікації з пір’я. Вітальна листівка «Квіти», «Жар - птиця», «Кошеня».
«Птах року» (малювання: олівці, фломастери, фарби). (2 год)
Виготовлення рамок для малюнків: оздоблення мозаїкою зі шкаралупи яйця за зразком. (2 год)
Сувенір зі шкаралупи яйця «Курчатко», «Ваза для квітів» (2 год)

9. Виготовлення іграшок з черепашок молюсків (8 год.) 2+6
Теорія
Молюски. Основні класи молюсків та їх представники. Умови існування. (2 год)
Практичні роботи:
Складання кросвордів, вікторин «Мешканці водойм». (2 год)
Виготовлення поробок з черепашок за картами-схемами. (2 год)
Виготовлення поробок з черепашок за власним задумом. Підсумкове заняття. (2 год)



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
-         правила поведінки в природі;
-         основні властивості природного матеріалу неживої природи;
-         видовий склад найбільш поширених квітково – декоративних рослин відкритого ґрунту, представників однорічних, дворічних, багаторічних рослин;
-         найбільш поширені дерева та кущі рідного краю, їстівні та отруйні гриби, лікарські рослини;
-         різноманітність, значення та поширення плодів у природі;
-         біологічні особливості основних сільськогосподарських культур, правила догляду за ними;
-         представників класу молюсків, птахів, їх значення у природі;
-         види орнаменту.
Вихованці мають вміти:
-         правильно заготовляти, обробляти та зберігати живий та сухий рослинний матеріал для подальшої роботи (виготовлення аплікацій);
-         виготовляти аплікації з сухого рослинного матеріалу;
-         виготовляти поробки з плодів декоративних дерев шляхом з′єднання деталей за картками-схемами;
-         виготовляти поробки з пап’є - маше, оздоблювати їх насінням сільськогосподарських рослин;
-         виготовляти іграшки з овочів та фруктів;
-         виготовляти простого ромбічного павука з соломки;
-         виконувати нескладні аплікації з пір′я та шкаралупи яйця;
-         виготовляти поробки з черепашок молюсків.







ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ГУРТКА
-         природний матеріал: морські камінці, пісок, глина, живі квіти та пагони рослин, засушений рослинний матеріал, кора, гілочки, фрагменти коренів дерев, каштани, горіхи, жолуді, шишки, крилатки ясеня, клена, пух тополі, насіння та плоди сільськогосподарських та дикоростучих рослин, соломка, черепашки молюсків, пір′я, шкаралупи яйця т.п.;
-         обладнання та інструменти: клейові пістолети, праски, ножиці, ножі, шило, голки, пензлі для малювання різних розмірів, пензлі для клею, кусачки, круглогубці, ручні лещата, свердла, буравчики;
-         матеріали: акварельні фарби, гуаш, кольорові олівці, прості олівці, клей ПВА, нитки, дротики, пластилін, тканина, кольоровий папір та картон.


ЛІТЕРАТУРА
1. Анакшина О.Н. 300 запитань і відповідей про птахів.- серія “Розширяємо кругозір дітей”.- Ярославль: Академія розвитку, 1998;
2. Беляков Н.Д., Цейтлін Н.Є. Позакласні заняття з праці з молодшими школярами – М.: “Просвещение”, 1969;
3. Бєляков Н.Д., Покровська А.І., Цейтлін Н.Є. Гурток «Умілі руки» в школі. - М., 1957. - С. 158;
4. Бубекіна Г.В., Гославський Т.П. Саморобки з природного матеріалу. - М., 1960. - С. 180;
5. Бугай С.М. та ін. Рослинництво – К.: “Вища школа”, 1987;
Вінер А.В. Матеріали і техніка мозаїчного живопису. - М., 1953. - С. 95.
6. Гульянц Е.К., Базик І.Я. Що можна зробити з природного матеріалу – М.: “Просвещение”,1987
7. Гусакова М.А. Аплікація. - М., 1987. - С. 153.
8. Кочетова Н.І., Парамонова І.Т. Вони повинні жити. Молюски.Черви – М.: Агропромвидат,1988;
9. Мамчур Ф.І. Овочі та фрукти в нашому харчуванні – “Карпати”, 1988;
10. Попов О.П. Лікарські рослини в народній медицині – К.: “Здоров’я” 1970;
11. Покорна Мілада, Макіш Отто Відкриття лісу – К.: Екоцентр України, 1977;
12. Расс Т.С. Життя тварин. Риби. – М.: “Просвещение”, 1971;
13. Романова Л.С. Цікаве про тварин – К.: Наукова думка, 1970;
14. Сидоряк Л.Ф. Квіти в оформленні школи – К.: Радянська школа, 1970;
15. Черниш І.О. Поробки з природного матеріалу – М.: “АСТ-Пресс”, 1999;

16. Яришева Н.Ф. Основи природознавства. Природа України: навчальний посібник – К.: Вища школа, 1995. 

1 коментар:

  1. Я хочу поділитися з усіма вами тут про те, як я отримую позику від пана Бенджаміна, який допомагає мені отримати кредит у розмірі 400 000,00 євро, щоб поліпшити свій бізнес. Це було легко і швидко, коли я звертався за кредитом, коли справи ставали грубими з мого бізнесу Містер Бенджамін надає мені кредит без зволікань. ось електронний лист / контакт Whatsapp містера Бенджаміна: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com /

    ВідповістиВидалити